Monday, December 29, 2008

Kisah Seorang Menantu.

Mungkin ada jugak yang tertanya-tanya, macam mana prestasi aku pertama kali menjadi tuan rumah dan menerima kunjungan keluarga mertua berserta ipar-duai sebagai tetamu.


Lepas berguling-guling pada malam sebelum hari kejadian dan gagal mendapatkan khidmat 'tukang masak untuk disewa', aku boleh katakan, aku berjaya mengharungi detik-detik mencemaskan itu dengan begitu cemerlang sekali sebab aku tak ditemui pengsan di tempat kejadian!


Hoyehhh!! Tepuk! Tepuk! Tepuk! *buat ombak sekali*


Ada jugak yang tanya, apa menu aku pada hari tuh.

Menu pertama 'air tangan' sendiri untuk mertua la katakan. Mesti semua orang nak tau, kan. Mungkin ada menantu kat luar sana, nak hidangkan makanan yang mewakili tempat kelahiran masing-masing. Lebih-lebih lagi, kalau kahwin pulak dengan orang yang berasal dari negeri lain. Macam aku, orang Johor, makanan yang agak-agak popular ialah Beryani gam, takpun, Mi Bandung Muar. Ataupun soto seperti yang dicadangkan cik Baity. Mungkin jugak ada yang nak play safe, masak spagetti je macam kata cik puan Ira. Takpun buat sushi je kata si Byn. Lagi senang, makan luar je ikut style mak buyung Dayah.


Semua cadangan tu dah dipertimbangkan.

Aku pun dah siap lah senaraikan bahan-bahan yang patut semua. Tapi, lepas difikir-fikir balik, semua tu mungkin sesuai untuk sekali makan je lah kan. Kalau diorang datang dan duduk menginap berhari-hari? Aku bukan kena fikir menu untuk makan tengah hari je malah, sarapan, minum petang, makan malam dan mungkin untuk supper sekali!


Mana aku tak rasa cemas sampai nak pengsan.

Tu lah, dulu duduk dengan mak abah, masak sekali je sehari. Masak untuk makan tengah hari, dibawak untuk makan malam sekali. Sebab keluarga aku jenis yang tak makan malam. Sarapan pulak makan roti bakar takpun biskut Tiger cicah Milo je. Paling tidak pun, bantai roti canai mamak belakang rumah.


Saat kecemasan macam hari tu, aku nak sangat-sangat Mak berada di sisi. Itu je lah ubat penenang untuk aku. 

Sebab dia boleh jadi aku punya 'tukang masak untuk disewa'. Mujur lah Mak aku macam faham-faham je perasaan anak perempuan dia ni bila pertama kali nak sambut kedatangan mertua kat rumah sendiri. Setiap hari dia telefon, tanya, "Masak apa ari ni?". Siap lah bagi cadangan menu lengkap sarapan hingga lah ke makan malam. Mak macam tau-tau je yang aku ni tengah menggelabah gaban dan tak tentu arah sorang-sorang. Mungkin dia jugak pernah rasa macam apa yang aku rasa. Mungkin jugak sebab dia adalah seorang ibu. Ibu kan punya naluri kalau anak-anak tengah susah hati atau dalam kesusahan. Mujur lah aku masih punya ibu. Syukur. Rasa bertuah pulak diri nak dibanding dengan orang-orang yang dah tak punya ibu. Dah tak boleh nak rujuk dan tanya pasal ilmu rumahtangga.


Aku jugak bertuah sebab punya keluarga mertua yang tak tergolong dalam kategori mertua konvensional. Yang nakkan menantu perempuan dia serba tahu itu dan ini. Yang pandai memasak bahulu, menjahit baju kurung, mengait selimut, memakai kain batik, menggubah bunga dan menganyam ketupat. Oh, tang menganyam ketupat tuh, aku memang handal.


Bertuah laki dan mertua aku. *sedang senyum tunjuk gigi yang makin jarang kat depan*


Jadi, untuk bakal-bakal menantu di luar sana, yang mungkin akan rasa gelabah macam aku masa pertama kali nak sambut kedatangan mertua, jugak buat mak buyung Dayah yang belum pernah masak untuk mertua, ikut petua ni. Mudah je. Kalau gagal nak dapatkan 'khidmat tukang masak untuk disewa', sila bertenang. Jangan panik. Sebab kalau kita panik, semua kerja tak menjadik.


Bukak peti sejuk, tengok lah apa yang ada. Kalau ada ikan, masak lah ikan. Kalau ada ayam, goreng je pun takpe. Paling tidak pun, nasik sejuk yang ada tu, korang masak lah jadik nasik goreng Cina. Kalau nak buat mertua macam rasa kagum sikit, bungkus dengan telur dadar. Jadiklah nasik goreng Pattaya.


Untuk sarapan, buat je lempeng cicah dengan sambal tumis. Takpun, kalau korang bertuah macam aku, punya mertua yang suka sarapan kat luar, boleh cuba chapati kat mamak-mamak berdekatan. Petang-petang pulak, korang buat je cokodok bilis. Bukan susah pun. Bancuh gandum, bilis dan garam sikit. Ala, beli yang segera je pun takpe. Takpun, buat goreng pisang lembik macam aku. Mak mertua takkan marah punya. Sebab dia tau kita ni bukan nya tukang masak profesional yang dah biasa masak kat hotel bintang-bintang. Dia faham yang kita ni masih baru dalam dunia menjadi tuan rumah dan baru belajar cara-cara nak meraikan tetamu kat rumah sendiri.


Ingat, ya!

Ia tak sama langsung dengan perasaan meraikan tetamu kat rumah mak bapak kita.


Petua paling utama, masa memasak tu, hati mesti ikhlas. Jangan rasa macam terpaksa. Niat kita memasak macam untuk keluarga sendiri. Bila kita dah niat macam tu, kita akan memasak dengan senang hati, tak rasa macam nak impress sesiapa. Macam kita memasak untuk mak, abah dan adik-adik sendiri. Kita tak kisah pun diorang nak komplen kita masak sedap ke tak. Asalkan perut diorang terisi bila balik dari kerja dan sekolah setiap hari, kita dah rasa senang hati. Begitu jugak memasak untuk mak dan ayah mertua serta ipar-duai semua. Bila kita memasak dengan penuh kasih sayang, sama macam memasak untuk keluarga sendirik, masakan kita tu secara automatiknya akan rasa sedap, walaupun terkurang bahan di sana sini.


Satu lagi nasihat untuk bakal-bakal menantu perempuan di luar sana, terutamanya yang ada penyakit ganjil macam aku, sementara masih punya masa, dan punya ibu, rajin-rajin lah bertanya masa kat dapur tu, ye. Paling tidak pun, salin je apa-apa resepi yang patut. Bagi yang dah berkahwin pulak, kamu lagi bertuah sebab dah punya dua ibu. Boleh tuntut lagi banyak ilmu memasak dari ibu sendiri dan ibu mertua. Kalau lain selera dan lain cara, lagi bagus. Dapat belajar lagi banyak perkara di dapur yang selama ni kita mungkin tak tahu.


Kus semangat! Berkobar-kobar aku belajar masak dengan mak mertua. Ada nasik ayam, cream puff, pau daging kukus, puri, cupcake dan tak lupa jugak, makanan paling popular dan biasa dijual kat tepi jalan kat Ganu; roti paung panas!


Nak tak nak, suka ke tak suka, sebagai orang perempuan, menantu dan bakal ibu satu hari nanti, kita perlu jugak memasak untuk keluarga sendiri. Dah memang lahiriah nye macam tu. Bukan nya lelaki tak boleh memasak, lebih-lebih lagi kalau kamu kahwin dengan chef atau tukang masak kedai mamak, kamu memang bertuah. Tapi, ingat ye, 'air tangan' seorang isteri dan ibu tu takde tandingan. Tanya je siapa-siapa kat dunia ni, rata-rata akan kata masakan ibu nya adalah yang terbaik. Sebab sejak dari kecil, tekak kita dah dibiasakan dengan masakan ibu. Itulah yang paling sedap pada tekak kita. Padahal, kalau orang lain makan masakan ibu kita, belum tentu boleh kena dengan selera mereka.


Tak suka memasak, tak bermaksud kamu tak akan disayangi oleh mak mertua.


Lebih-lebih lagi kalau kamu menantu perempuan tunggal, macam aku. Pandai masak ke tidak, mak mertua tetap sayang sebab itu je lah satu-satunya menantu perempuan yang dia ada. *sengih pulak. tetap nampak gigi yang makin jarang kat depan*

Sila jangan putus asa.



Pasangan pengantin baru; Jalil & Natasya. Yang perempuan, kawan lama aku kat Matrik Melaka dulu, yang lelaki pulak, kawan baik cfu kat MMU. Macam tak percaya je diorang ni dah kahwin. Mana tak nye, kisah penyatuan diorang ni lagi berbelit-belit berbanding aku dan cfu. Dah nama pun jodoh, kan. Pusing jauh mana sekalipun, tetap akan jumpa jugak satu hari nanti. Oh, ya! Nat ni lagi dasat. Lepas kahwin, terus tinggal duduk serumah dengan mertua. Lagi besar cabarannya tu!

12 comments:

  1. heheheh, panjang lebar cte pasal masak..Tapi aku lebeh interest pasal jalil ngan natasya,,

    ReplyDelete
  2. saye pon ade penyakit ganjil cam kak ziha.
    hehe. nasihat bergune untuk saye neh! hee. :)

    ReplyDelete
  3. momo >> pasal tu, kena tanya tuan punya badan lah. sangat rumit.


    anna >> sesal dahulu pendapatan, sesal kendian, tiada berguna. berusahalah carik ubat nye ye dik!

    ReplyDelete
  4. Aku tak bermaksud nak tanya detail. Tapi aku agak terkejut dieorg kawen hehehe.

    ReplyDelete
  5. salam ziarah..tumpang lalu ye..saya rasa saya mmg ade penyakit ganjil sperti itu dan igauan anda juga menjadi igauan saye..btw..mekasih utk tips2 yang berguna ye..

    *seronok bace kisah2 anda sbg isteri sbb saya terasa seperti seakan2 sama dengan anda

    ReplyDelete
  6. momo >> aku lagi terkejut. dulu kitorang slalu double date. last2 menjadik dgn org lain. dah jodoh, kan. huuu


    aida >> slmt dtg! sekadar share pengalaman je. sbb tak ramai yg trlepas pandang cerita2 mcm ni. biar org sume tau, kawen bukan setakat satu hari je. dan bukan pasal kita dgn suami je.

    ReplyDelete
  7. hah...finally dgr gak cerita menyambut mertua dtg rumah....
    huhuhu... sye tau sye sudah jadik mrs.Buyung...yg sentiasa menjadikan itu sebagai alasan.... :D tp tak jugak...jgn kerap jadikan itu sbgi alasan cuz nati org akan ase meluat....

    ritu baru je mak ngn akak aku tanye....dah penah masak utk mertua belum?? dgn senyuman kambing aku...aku geleng je... mmg...cume in laws je tak penah rasa 'air tgn' aku...tp adik2 ipar sume dah merasa....kire bgga gak la bile tgk dorg mkn bertambah2...ilang penat tgk dorg mkn dgn berselera...cume tu lah..hidangan utk mertua je belum...dorg tak pernah rasa penangan nasik lemak smbal ayam aku (mak ayah aku pn suke..)... tp aku ase...aku pn akan jadik panik klu tibe mase nye nati...sbb sediakan mknn tuk adik2 ipar ni lain sikit ngn sediakan mknn tuk mertua....huhuuhu....mgkin mase tu aku akan tpk kan maid.. :P and mcm ko ckp...tingt kat bonda tcnta... mak aku pn same...even klu adik ipar dtg or abg2 aku dtg pn die akan tanye aku siapkn ape... :D tp seperti biasa...org mengandung adalah alasan terbaik...utk sediakan mkanan ready made...huhuhu....

    penyakit ganjil aku tak teruk...cume menu masakan aku tu cume menu yg aku suke mkn je...bg org yg suke kn variaty mmg bosan la kot...tp bg org yg mmentingkn kesedapan dan kenikmatan...tak kisah kot... seb baik laki aku tak kisah...sambal tumis hari2 pn die telan je... hihihi...

    *mertua aku penah ase air yg aku buat je.... dah la aku tak pndai buat kopi... tibe plak satu hari tu aku buat air teh..bapa mertua aku mntak kopi...agk kalut gak la...sbb aku mmg SANGAT TAK RETI buat air kopi...nk2 buat air kopi utk org yg sgt suke minum kopi....aku tak tau la sedap ke tak...tp die...tak kata pape pn mase die minum tu... huhuuu...

    maaf la ye aku terpjg lebar lak dlm blog ko nih...hihihihi....

    ReplyDelete
  8. dayah >> aku lagi teruk, pernah buat air kopi masin. nasib baik suami aku tak sempat minum lagi. Kalau tak, mau kena darah tinggi.

    hahahaha

    ReplyDelete
  9. hahaa...dahsyat gak...!
    akutak penah la plak tersalah...yg manis pegi ke masin...yg masin pegi ke manis... klu kopi tuh bese pahit la...atau pn termanis.... ha pe kata ko wt tajuk... perluke org pompuan kawen kene pndi wt air kopi??? hihihi.... dulu mse b4 kwen mak aku salu je bising... "cemane nk kawen nih...kopi pn tak pndi buat???" huhuhu setuju ke tak setuju?? :D

    ReplyDelete
  10. dayah >> aku panadai buat kopi. tp kopi uncang la. kalo yg serbuk, memang OUT. hahaha

    tajuk yg best. akan diusahakan dlm blog ternakan satu lagi.

    ReplyDelete
  11. kawan masa matrik melaka dulu eh..xpasti la awk perasan sy ke x..tp sy knal natasya tu..
    huhu...ujian masakan di rumah bakal mak mertua..lg dasyat..ntah ape yg akan aku masak nnt...takotnye..

    ReplyDelete
  12. jiha,

    eh, sama pulak nama kita eh :p

    tak perasan pulak awk yg mana. tade link blog ke? mane tau dah tengok gambar ke, boleh ingat semula. huu

    ReplyDelete

Tak baik marah-marah, tau. Cepat kedut nanti.