Friday, February 27, 2009

F for FRIDAY, F for FOOD. Satu.

Lupakan sejenak hal kekecohan di parlimen. Tinggalkan mereka dengan syurga dunia yang mereka sendiri cipta. Kita sibuk ambil cuti, balik kampung semata-mata nak keluar mengundi, untuk perjuangkan ideologi. Nak mengadu nasib. Bukannya nak tonton sandiwara semasa yang tak sudah-sudah episod nya.

.
.
.

*Sedang lupakan sejenak lah ni*

Kita ada Hari Kebangsaan, Hari Kasih Sayang, Hari Persahabatan, Hari Keluarga, Hari AIDS Sedunia dan Hari Thaipusam.

Sekarang tibalah masanya nak meraikan perayaan baru.

Maka dengan ini, saya selaku penyimpan mohor besar raja-raja, mengisytiharkan, hari Jumaat adalah untuk meraikan Hari Makanan.

Tak dapat setiap minggu, sekurang-kurangnya sekali dalam sebulan, setiap hari Jumaat, aku akan buat satu entri khas sempena memperingati makanan kegemaran. Mana lah tahu kot-kot satu hari nanti, Tuhan tarik balik nikmat makan, takpun dah tak dijual kat pasaran sebab laku kat aku sorang je, sekurang-kurangnya, ada jugak kenangan tentang saat-saat manis aku bersama makanan kegemaran.


Wah, siap ada award, gitu!


Tak tahulah aku pernah beritahu kat sini atau di blog Versi Satu dulu. Aku punya satu cita-cita agung. Nak gantikan tempat Maria Tunku Sabri dalam rancangan Jalan-jalan Cari Makan. Kalau kamu lihat koleksi foto dalam komputer riba aku, mesti terselit kalau tak satu, dua ke tiga empat lima gambar makanan.

Dapat pulak teman hidup yang sanggup mencarik makanan sedap untuk dicuba rasa walaupun terpaksa menjelajah ke seluruh pelosok negeri. Makin menjadik-jadiklah hasil ternakan koleksi gambar makanan aku. Boleh tubuhkan 'Arkib Makanan yang Saya Gemari' dua tahun lagi.

Macam sesetengah orang yang rasa tenang dan damai apabila tengok gambar pemandangan dan perempuan seksi, begitu jugak aku. Rasa nyaman je apabila menatap semula koleksi gambar makanan yang ada dalam arkib simpanan peribadi.

Untuk hari ini, sempena merasmikan hari F for FRIDAY, F for FOOD ini, ayuh mulakan dengan makanan ringan yang menjadik dadah aku sejak akhir-akhir ini. Sampaikan mogok tak mahu tanak nasik (mogok lagi?) sebab kekasih gelap hati terlupa nak belikan semasa pulang dari tempat kerja.


Coco Pie! Coco Pie! Haa! Haa!
(suara budak montel dalam iklan tu)


Pai coklat dengan Marsmallow.
Rasa coklat lazat di luar, marsmallow lembut di dalam.
Seringgit dua kupang untuk dua bijik pai.


HER : Iklan memang sangat berkuasa dalam kehidupan seharian.

11 comments:

  1. ooo i like cocopie..g cowboy bli borong satu kotak..bawak kt opis sorok dlm laci..bile lapar baru kuarkan..hahaha

    ReplyDelete
  2. coco pie! coco pie! coco pie!
    dua ringgit empat kupang untuk empat bijik pai.baru cukup..:D

    ReplyDelete
  3. tapi saya masih nak cakap pasal parlimen.

    saya rasa malu dan saya rasa etika saya lebih bagus dari mereka itu.

    tak faham lah.

    dah kronik sgt.

    ReplyDelete
  4. sedap ek? sy xpenah try cocopie

    ReplyDelete
  5. wah makanan makanan makanan :D nanti jgn lupe cover cerite pasal makanan yang garing garing. contoh: ayam dara. he he.

    ReplyDelete
  6. berani anda makan coklat itu? tak takut dengan kemanisan? Haha :P

    aku sedang mengunyah Delio berperisa Oren ni...nyum nyum...

    hal Parlimen tu, malulah sikit ngan rakyat Brunei yang tengok siaran TV3 & RTM. apa pula kata mereka kan?

    ReplyDelete
  7. dah dok puchong tu, dah boleh2 ko g try makan kat bumbu bali kat bandar puteri.

    serious.

    aku yg x ske mkn nasik pun leh terlagi2 g sane.

    nanti ko buat la food review.

    ReplyDelete
  8. sgt comel lah entry ini
    coco pie!!!

    owwhh hari makanan xeea!! best2, nak join sama bleh??
    sbb sgt cinta juga sama makanan
    walaupun skrg cuba tarik muka ngan nasik..tp yg lain tetap kawan baik

    ReplyDelete
  9. xea: kat sini dua singgit jek ! huhuhuhu

    ReplyDelete
  10. aziyana : lama dah tak pi borong junk foods kat cowboy. puchong ni, tang celah mane nak carik cowboy ntah.

    sheliza : hoho. baru beli sekotak kat Giant semalam.

    hidd : tiba2 sy pun nak ckp psl parlimen. mmg tak beretika. pemimpin pun suka buat hal, macam mana rakyat tak baring atas jalan.

    antalya : lain orang, lain selera. belum cuba belum tahu. :)

    ReplyDelete
  11. soraya : ayam dara? apakah? ayam pencen i tau lah. tp, u should try ayam kampung. fresh dan sedap!

    hussaini : tu lah. aku kuat makan manis. nak kena kurangkan. bahaya.

    org brunei dpt channel kita, eh? eishh. malu betul. media pun satu hal. semua benda nak cover. hal dalam selimut, tak payah lah nak canang satu dunia.

    byn : bumbu bali? aku macam dah pegi. tp confuse pulak yg aku pegi tu bumbu bali ke, kedai sebelah bumbu bali. huuu btw, bandar puteri mmg byk restoran best.

    dayu : meh join the club!

    wah. tak kawan dgn nasik dah. jgn diet beiye sgt, dayu. nti kurus sgt, tak lawa jugak. baju pengantin nampak longgar je. :p

    sha : nak kirim! heee

    ReplyDelete

Tak baik marah-marah, tau. Cepat kedut nanti.