Saturday, November 29, 2008

Tips Hadiah Untuk Pengantin

Cehhh.

Tajuk dah macam artikel kat dalam majalah Pengantin bulan ke-berapa entah yang ada muka Maya Karin cantik tak ingat kahwin laki omputih sebagai cover depan.

Tercetus idea daripada entri minah yang juga cantik ini.

Juga daripada longgokan hadiah yang kami dapat semasa resepsi di Johor dan Terengganu tempoh hari. Terima kasih semua kerana sudi memberi. Kami terima dengan hati berbunga-bunga bak kata pepatah 'kecil tapak tangan, nyiru kami tadahkan'. Masih tak hilang lagi rupanya sindrom Karam Sigh Walya aku nih.

Bila sebut hari minggu, hari untuk suka ria, makan pizza, basuh kereta, hari untuk keluarga dan sebagainya. Tak lupa juga kenduri-kendara. Tapi aku duduk rumah seorang diri, tak mandi pagi tapi dah gosok gigi, tengok semua rancangan TV sambil makan makaroni. Tak lupa juga coklat sapu kat beberapa keping roti.

Suami?

Keluar rumah carik sesuap nasi. err.. 2-3 suap nasi.

Hasil penelitian, hadiah cawan dan gelas aneka corak 6 biji dah jadi sangat stereotaip dewasa ini. Sampaikan belum bukak sampul hadiah pun dah boleh teka dari segi rupa bentuk saiz kotak dari luar. Bukan aku kata, hadiah cawan tak bagus. Tak menawan. Tak menarik hati. Tidak memikat. Sebab barang tuh jugak lah pilihan utama aku untuk hadiahkan kat pengantin.

Sehinggalah aku sendiri menjadi pengantinnya. Maka, aku boleh lah cadangkan beberapa pilihan hadiah selain cawan dan gelas aneka corak 6 biji tadi. Jangan risau. Masih dalam lingkungan bajet harga yang lebih kurang sama. Apa yang penting, pilihan hadiah ini tak berapa stereotaip dan lebih praktikal.

Kenapa?

Sebab dia bukan cawan dan gelas aneka corak 6 biji lah.

Berikut adalah senarai pilihan yang ada. Aku senaraikan ikut tahap keperluan dan kepentingan kepada pengantin untuk memulakan kehidupan baru selepas berkahwin nanti. Lebih-lebih lagi buat bakal pengantin yang akan 'bermula dari sifar' macam aku. Pembukak botol kicap pun takde.

1. Lesung batu. Lagi bagus kalau siap ada cili, bawang dan belacan sekali.

(Penting untuk tumbuk sambal belacan nanti. Baru lepas kawen, banyak pakai duit, tak mampu beli lauk, makan sambal belacan lah tiap hari.)

2. Sudu dan garfu. Kalau beli satu set siap dengan sudu kecik dan pisau makan tuh, mahal sikit la. Beli jer yang ada jual dalam peket-peket tuh dalam 2-3 peket. Lepas tuh, ikat dengan reben besar ikut warna yang disukai. Kreatif dan ada kelas gitu. Trust me.

(Mula-mula dulu, aku pakai sudu garfu plastik jenama Giant.)

3. Pisau dapur. Satu set pisau siap dengan holder paling murah boleh dapat dalam harga RM 19.90. Nak bagi siap dengan papan pemotong tuh pun lagi bagus.

(Pisau sangat penting. Mana la tau, nak jadikan ikan siakap masak 3 rasa sebagai 'air tangan' pertama untuk perut suami.)

4. Pemutar skru. Atau lebih dikenali sebagai screwdriver. Nak bagi sebatang, segan la. Macam kedekut haji bakhil pulak. Ada satu set kat Ikea, harganya RM 15.90 sahaja.

(Nak buat apa? Penting wooo. Beli kipas angin berdiri kat Tesco, perlu ada screwdriver nak pasang sendiri.)

5. Set pinggan mangkuk. Alternatif untuk cawan dan gelas aneka corak 6 biji. Tak payah beli satu set pun takpe. Beli jer pinggan atau mangkuk melamine corak yang berkenan di hati dalam 3-4 biji. Pastuh, bungkus sendiri dalam kotak biskut ke apa. Jimat dan praktikal.

(Walaupun harga untuk microwave and dishwasher safe set agak mahal, dalam RM 50 dan ke atas, tapi sangat berbaloi untuk pengantin yang baru nak memulakan hidup berkeluarga dengan hanya 2 buah pinggan macam kami.)

6. Voucher. Ada macam-macam pilihan voucher membeli-belah yang boleh dijadikan sebagai hadiah perkahwinan. Contohnya, voucher Ikea yang boleh dibeli dalam pelbagai harga berpatutan.

(Kita bagi pengantin buat pilihan hadiah sendiri. Bukan ke lagi bermakna tuh?)

7. Cadar. Nak bagi satu set siap comforter pun okay. Itupun kalau ada bajet lebih dan nak hadiah nampak macam gah dan menonjol di antara yang lain-lain.

(Takkan laa selamanya pengantin nak pakai cadar satin berenda-renda corak awan larat bagai tuh tiap hari, kan? 100% cotton bedsheet is the best!)

8. Kuali. Tak pun periuk jenama kuda belang tuh pun ok. Tak lebih RM 50 pun. Kalau jenis yang non-stick, mahal sikit. Tapi, kalau nak hadiahkan untuk saudara-mara atau kawan baik, apa salah nya belanja lebih sikit, kan..

(Sekurang-kurang nya, dapat jugak pengantin goreng telur mata kerbau pakai kuali tuh nanti. Mana tau kot-kot dah habis idea tak tau nak masak apa untuk laki dia.)

9. Sexy lingerie / night dress. Sesuai untuk dihadiahkan kepada kawan atau saudara yang sangat rapat dengan kita. Yang dah biasa makan megi, tidur sebantal, joget lambak, lepak mamak, layan ngumpat, tampal poster Brad Pitt dan kongsi rahsia bersama. Maka, ia tidak akan menimbulkan sebarang salah faham dan sebagainya. Malahan, akan mengundang gelak tawa dan rasa terharu yang tak terhingga.

(Satin night dress jenama Scarlet kat Jusco masa sale hujung tahun nih hanya RM 29.90. Cepat! Sementara stok masih ada.)

10. Duit. Tak kisah laa pengantin ke tak. Siapa yang tak suka dapat duit, kan?




Walau apa pun hadiah yang jadi pilihan kita untuk pengantin.

Tak kira murah atau mahal.

Percayalah. Hadiah yang paling bermakna untuk pengantin adalah kesudian kita untuk turut sama hadir, memeriahkan suasana, mendoakan kebahagiaan dan meraikan satu hari paling bersejarah yang mungkin berlaku hanya sekali dalam seumur hidup mereka. Ia sangat-sangat dihargai dan akan dikenang sepanjang hayat.

10 comments:

  1. hohoho. Mung dah gune IKEA tuer?

    ReplyDelete
  2. entry yang bagus..xder la kite pening lagi pk nak bg hadiah ape kat pengantin:D

    ReplyDelete
  3. miss aiza >> dah. aku beli set periuk 3 for rm39.90. heeee

    cik oren >> thnx. so, ko dah boleh agak laa ape hadiah aku nak bagi kat ko mase kawen nanti, kan?

    ReplyDelete
  4. olaaa..aku pon x kasi adiah pkahwinan lg kat kamoo..hihi..apakah yg patut aku kasi ni??

    ReplyDelete
  5. buku resipi sheila rusley, boley?
    tade sorang pon bagi aku buku resipi.
    macam nak gila aku surfing tenet carik resipi nak masak untuk laki.

    heeee

    ReplyDelete
  6. ops...terasa plak, dah ah tak gi kenduri ko, hadiah pon tak kirim...kuikuikuiku

    ReplyDelete
  7. wah, ckp la aku ni funny, attractive sket.. chewah..

    aku ni kire seangkatan la ngan mamat atas ni eh?

    haha

    ReplyDelete
  8. zul >> tau takpe. haha

    byn >> wah. wah. dah bagi betis, nak peha pulak yer. huu

    ReplyDelete
  9. wah..ni nak blajo masak btol ni..buku resepi shiela rusli ek..yeap2..nanti aku akan cr..

    ReplyDelete

Tak baik marah-marah, tau. Cepat kedut nanti.