Thursday, May 5, 2011

Segalanya Di hujung Jari.

Sekembalinya aku dari seminar ICT tempoh hari, cukup menyedarkan betapa ilmu dan pengetahuan yang aku ada pasal internet masih terlalu cetek. Biarpun bergelumang dengan internet hampir setiap hari, masih terlalu banyak perkara yang aku tidak tahu rupanya. Salah satunya, baru tahu akan kewujudan pelbagai aplikasi GoogleApps yang boleh memudahkan kerja saban hari.


Dan, topik ini aku bukak bukan untuk menyenaraikan perisian yang boleh dimuaturun secara percuma dari internet. Tapi, lebih kepada tahap kesedaran kita semua atas peri pentingnya memanfaatkan kemudahan internet pada tahap paling optimum.


Mempunyai blog serta akaun Facebook, Twitter, Tumblr yang sentiasa dikemaskini selang satu hari, jam, minit dan saat tak menunjukkan yang kamu betul-betul seorang ‘internet savvy’.


Disebabkan terlalu leka dengan program laman sosial semacam ni, terlalu banyak perkara lain yang kita terlepas pandang sebenarnya. Tanpa sedar, kita sendiri telah mengehadkan penggunaan internet sekadar untuk itu. Sedangkan, terlalu banyak kemudahan lain yang boleh kita aplikasikan dalam kehidupan harian.


Contohnya, masih ramai di luar sana yang tidak percayakan teknologi perbankan internet. Aku bukan cakap pasal golongan mak bapak kita. Diorang memang takkan percaya pada kuasa internet. Tapi, aku tujukan pada golongan yang membesar dalam persekitaran internet boleh dicapai di merata-rata. Gigih beratur di pejabat pos semata-mata mahu jelaskan bil, bayar hutang PTPTN dan tambah nilai saham ASB. Sengaja ambil peluang untuk keluar waktu masa bekerja sampai berjam-jam, sedangkan ia boleh selesai tak sampai satu minit pun menggunakan khidmat internet.


Paling tak boleh diterima akal, 24 jam punya talian internet jalur lebar, penuh bangga usung smartphone ke hulu ke hilir, tapi tak reti guna aplikasi carian Google. Bagi yang tak tahu, Google adalah antara enjin carian terbesar, terpantas serta memiliki katalog web paling relevan. Tak percaya? Pergi Google sekarang.


Jujurnya, hampir 70% sumber maklumat aku datang dari internet.


Taip hatta satu perkataan semudah ‘makan’, maka berlambak keluar hasil carian yang merangkumi senarai resipi, restoran, jalan-jalan carik makan dan sebagainya. Alangkah mudah!


Namun begitu, setiap perkara pro tentu datang sekali bersama kontra nya.


Lambakan maklumat kadang-kala boleh buatkan kita jadik lemas. Tu belum dicampur dengan maklumat tak relevan dan berunsur negatif. Pernah sekali aku taip ‘encyclopaedia’, sekali dengan Kamasutra pun keluar kat hasil carian. Mujurlah aku tau apa tu Kamasutra. Kot yang jumpa tu budak bawah umur ke kan, tak ke naya?


Pokok pangkalnya, berbalik pada budi bicara kita sendiri.


Tuhan jadikkan manusia berakal untuk digunakan secara bijak, bukan untuk dimanipulasi oleh unsur luar, lebih-lebih lagi oleh hasil ciptaan manusia sendiri.


Guna internet secara berhemah.

Segalanya ada di hujung jari anda.


Aku sudahi entri dengan sebuah video berkualiti rendah.

Sila jangan tiru aksi ini di rumah :p





HER : Setiap hari Google istilah baru untuk tambah info peribadi.

4 comments:

  1. i pun kdg termasuk golongan yg suka keluar walaupun boleh online. mmg nak mengulor isi time slip keluar 2 jam.

    ReplyDelete
  2. Hahaha. part rancak je alfiy head banging. sabo je la.

    ReplyDelete
  3. auw...terase u....lylie x pki banking on9 coz kedekut..asyik kena byr bil.....hihihih....cuma cr langkah selamat tuk jimatkn duit sendiri...so sanggup juga pakse hubby beratur dekat mesin cash deposit hikhikhik....

    ReplyDelete
  4. Fad :
    Kite pun selalu buat sbb tu tau :p

    Yaya :
    Skrg ni dgr org mengaji kuat2 pun dia bantai head banging jugak T___T

    Lylie :
    Kalau kite org muda2 ni tak apply, apatah lg org tua2 kan? Huuu btw, hasben kite lg aa selamba masuk online banking kite, pastu dia transfer kan. Cheit.

    ReplyDelete

Tak baik marah-marah, tau. Cepat kedut nanti.