Thursday, September 2, 2010

18.08.2010.

 whoops

Dua hari sebelum kejadian. Mujur sempat :p

 

Bersamaan 8 Ramadhan 1431.


5.15 am.

Macam hari-hari sebelumnya, Cfu kejutkan aku untuk bangun sahur. Cfu tolong masakkan ayam goreng segera Ayamas. Makan pulak dengan nasik panas dan serunding daging, memang chare. Lepas tu, wajib disudahi dengan Koko Crunch, susu segar dan 2 bijik kurma. Barulah lengkap menu sahur aku. Kalau tak, pukul 11 kang dah longlai gemalai.


6.00 am. 

Dah siap-siap nak landing balik atas katil lepas solat Subuh, tiba-tiba Cfu tegur aku, “Eh, ada air keluar kat celah kaki lah! Air apa tu? Keputihan ke apa?” Selamba je aku jawab, “Entah. Mana orang tau.” Lepas tu, boleh pulak aku buat tak tahu pejam mata, nak sambung tidur. Malam tu, sebelum tidur pun aku dah perasan ada cecair keluar, mengadu kat Cfu, pastu aku buat dunno je.


6.30 am.

Beriya-iya bangun nak siap pergi kerja. Tapi rasa macam tak larat je. Ya, walaupun dah sarat 9 bulan, aku masih lagi gigih bawak kereta sendirik ulang-alik pergi kerja. Cfu awal-awal lagi dah tak bagi aku pergi kerja. Dia suruh aku berehat, lunch hour nanti, dia balik rumah, nak bawak aku pergi hospital.


9.00 am.

Tiba-tiba Cfu dah tercongok depan pintu rumah, kejutkan aku untuk pergi hospital. aikkk, kata nak pergi tengahari? Panick alarm dah ON lah tu. Aku pulak boleh lagi lenggang kangkung, mandi lama-lama, kemas-kemas bilik, tengok TV kejap. Macam takde apa-apa yang berlaku. Sebab aku konfiden habis yang aku takkan beranak dalam masa terdekat ni. Walaupun dah ramai orang sound yang hidung aku dah kembang, tanda dah dekat sangat nak bersalin. Pergi hospital, aku bawak handbag je. Beg hospital, apa semua, aku tinggal. Konfiden le katekan.


10.00 am.

Masuk je bilik doktor, doktor dah buat muka pelik, sebab aku baru je datang check up 2 hari lepas. Lepas cerita dari A sampai Z, doktor terus suruh aku baring, dia buat VE. Senak, oh. “Confirm. Water bag leaking. Hari ni induce, eh.” Aku macam blurr tak paham lagi bila doktor cakap induce. Siap boleh tanya, “oh, lepas induce, saya boleh balik rumah la eh, doktor?” Serius sengal. 


Rupanya, induce tu doktor nak masukkan ubat kat V part, untuk ‘bukak jalan’ nak bagi bersalin. Doktor cakap, kalau tak malam ni, esok pagi, aku kena jugak bersalin. Sebab risiko untuk baby lemas dalam perut sangat tinggi lepas 24 jam water bag leaking. gulp! Menganga aku kat situ.


11.30 am.

Admitted. Ujian CTG tunjuk dah ada mild contraction. 20 minit sekali. Kejap-kejap perut aku mengeras jadik bentuk petak. 


IMG_1709

IMG_1712

Kan? Macam bentuk petak, kan? Sakit woh.


12.45 pm.

Midwife bagi induce kali pertama. Contraction jadik 10 minit sekali. Rasa sengal macam senggugut gitu. Aku rileks lagi kot. Siap boleh layan borak berlawak bodoh dengan Cfu. Masa ni jugak lah baru nak finalised nama anak. Konfiden je bubuh nama lelaki. Kot-kot yang keluar perempuan, mau aku tibai bubuh nama Saloma je.


4.00 pm.

Jalan masih belum bukak. Doktor bagi lagi sedas induce. Kali ni, contraction makin kerap, 2-3 minit sekali. Masa ni, takde dah aksi mesra bertepuk tampar dengan Cfu, rasa nak lempar semua benda ada lah. Cfu usap belakang, aku tepis. Cfu urut kaki, aku sepak. Mintak ampun, suami T___T


7.40 pm.

Masa ni, Mak Abah dan adik-adik aku sampai. Mak Abah siap lah buatkan air doa apa semua. Tak jalan. Aku tak pedulikan semua orang. Baked fish yang aku order untuk makan malam pun tak berusik. Tapi, Mak suapkan jugak sikit lemang yang aku beriya-iya mintak sebelum Mak datang. Nanti tak ada tenaga, katanya.


8.15 pm.

Dua orang midwife masuk, nak check bukaan. Serius, masa dia ‘seluk’, dan dan tu jugak lah contraction datang, aku rasa nak terajang je midwife tu. Masa tu jugak, air ketuban keluar lagi, habis basah cadar. Air mata aku dah menitik-nitik keluar. Kalau tadah, penuh hah sebaldi boleh buat mandi.


15 minit lepas tu, doktor pulak masuk. Masa tu, aku macam dah longlai gila. Tenaga dah habis buat menahan sakit, je. Datang doktor, dia ‘seluk’ lagi. adoiiiiiii, Tuhan je lah yang tahu. Mulut aku tak berhenti baca doa Nabi Yunus dan praktikkan teknik pernafasan yang aku dah belajar masa kelas antenatal dulu...


... bersambung dalam episod akan datang,

my Alfiy dah mintak susu!


16 comments:

  1. xsabar nk tunggu episod setersunya ni..

    ReplyDelete
  2. nak bagitau lagi,. 18.08.1984, birthday saya.. haha.

    ReplyDelete
  3. cepat sambung k! can't wait to read your experience. baby u besar le. huhu u r such a strong mum :]

    ReplyDelete
  4. comey gila..

    please, update the next chapter soon!

    ReplyDelete
  5. nice nya citer you ni xeeaa..tak sabar nak tunggu episod seterusnya :)

    ReplyDelete
  6. lps bg susu kat baby, cpt2 tulis sambungan ye :)

    ReplyDelete
  7. hardoii..ade nxt episode plk!!cept2 eh update :)

    ReplyDelete
  8. aku rs takut jugak ni wei. asben lak xder raya ni.. aku arap baby aku leh tggu ayah die blk br kuar kat dunia ni..huhu

    ReplyDelete
  9. alaaaa nk dadah lg! nebes nk tgu nest part lak..

    alfiy comel! 3.61? mmg tembam lah!

    ReplyDelete
  10. wooot. next episode please! heee. :)

    ReplyDelete
  11. haaa?
    hidung kembang tanda nak bersalin eyh? (ni rase nak belek idung jap) huhu
    xeea, boleh share kan tak doa Nabi Yunus yg awk amalkan tu :) TQ

    ReplyDelete
  12. Oh noooOOOO!!
    Kenapa harus bersambung..
    X(

    ReplyDelete
  13. cepat sambung ye mama xeaa hehehe tak sabar nak membacanya..

    ReplyDelete
  14. ziha ni anti-klimaks la...tgh syok2 baca boleh pulak sambung episod..huhu..cpt2 update ya! ;)

    ReplyDelete

Tak baik marah-marah, tau. Cepat kedut nanti.